Scroll to top

Een zesurige werkdag, dé oplossing voor minder stress en een gelukkiger leven?


20 oktober 202020 oktober 2020No comments

Experts denken het zeker te weten: als er niets verandert, gaat over tien jaar een kwart van de beroepsbevolking gebukt onder stress en burn-out. De oplossing is volgens Lars de Vries van Adfact simpel, voer een kortere werkdag in. Op deze manier raken werk en privé minder met elkaar in de knel en heb je nog tijd voor een hobby ook.

 

Loyaler, vrolijker en relaxter

In de podcast van Intermediar vertelt Lars, directeur van media-monitoringbureau Adfact, hoe hij drie jaar geleden de zesurige werkdag invoerde. En: hoe de sfeer op het werk zoveel loyaler, vrolijker en relaxter is geworden. ’Om vier uur zitten mensen toch al uit het raam te staren’, lacht hij. ‘Het is juist gek dat we die achturige werkdag uit de vorige eeuw nog zo normaal vinden. Met handwerk kan dat nog, maar hoogopgeleide ‘denkwerkers’ houden dat gewoon niet langer dan zes uur vol.’

 

Uit nood

Lars vroeg zijn medewerkers om meer vrije tijd te accepteren in plaats van meer loon. Uit nood, want er lag een behoorlijke druk op de digitale advertentiemarkt. ‘Iedereen krijgt wel acht uur per dag betaald, maar we streven ernaar om 15.00 uur naar huis te kunnen. Om 14.00 uur kun je nog aangeven dat je de hoeveelheid werk van de dag niet redt. Dan kunnen collega’s bijspringen. Om 15.00 uur zijn we samen klaar. Het kan gewoon.’. Wat je dan ziet gebeuren: niemand laat meer een kwartiertje uit handen glippen door even te scrollen op Instagram, te appen of te roken. Na een gefocuste werkdag heb je thuis alle tijd voor een rondje hardlopen, creatieve hobby’s of alvast rustig kokkerellen voor de kinderen van de crèche opgehaald moeten worden.

 

Twee uur minder

Lars de Vries: ‘Het groepsgevoel is veel sterker geworden en mensen komen lachend binnen.’ Benieuwd hoe hij zorgt dat medewerkers hetzelfde werk afkrijgen in twee uur minder, en nog gelukkiger zijn ook? Luister dan de Work in Progess podcast van Intermediar.

 

Bron: Intermediair.

× Hoe kan ik je helpen?