Scroll to top

De komende weken werken we met z’n allen weer zoveel mogelijk thuis. Grote kans dat je, terwijl je dit leest, op de bank zit of aan de keukentafel werkt. We hebben immers niet allemaal de luxe van een heus thuiskantoor, inclusief zit/sta-bureau of ergonomisch verantwoorde trippelstoel. Maar ook zonder deze middelen zijn er een paar dingen die je kunt doen, om zo gezond mogelijk thuis te werken en nek- en rugklachten te voorkomen. Wij hebben een paar tips voor je op een rij gezet, lees je mee?

 

Plaats je laptop op ooghoogte 

Een laptop is niet bedoeld om uren achter te werken. Langdurig voorovergebogen werken is niet bevorderlijk voor je rug en nek. Zorg dat je laptop scherm op ooghoogte staat. Wees creatief, met een stapel boeken, een oude doos of een laptopsteun kom je al een heel eind. Het gebruik van een los toetsenbord en muis is in dit geval wel handig. Nog een extra tip van Pearle: na 20 minuten op je beeldscherm, kijk je voor 20 seconden in de verte. Je geeft je ogen rust en je traint ze door te kijken naar verschillende afstanden.

 

Zorg voor afwisseling

Van acht uur lang stilzitten voelt niemand zich beter. Het is niet gezond, dus wissel je werkhouding af met bewegen. Loop rond tijdens het bellen, ga boven naar het toilet en doe tussendoor wat rek- en strekoefeningen voor je nek, schouders en rug. Varieer ook regelmatig je werkhouding en werkplek. Ga bijvoorbeeld even op bank zitten met je laptop op schoot. Gebruik eventueel een kussen om je laptop iets te verhogen en ter ondersteuning van je armen.

 

Houd je routine vast
Ga niet direct aan het werk zodra je uit bed stapt. Zo begint je dag ook niet wanneer je op kantoor bent. Loop even een rondje, of begin je dag met een warme douche.

 

Neem voldoende pauzes
Op kantoor zit je vaak maximaal een half uur achter elkaar voordat je naar de koffieautomaat loopt of even opstaat, om een collega te helpen of iets te printen. Thuis doe je dit minder snel, terwijl deze ‘breaks’ juist heel belangrijk zijn. Dus, in de benen! Neem ongeveer om het half uur een minipauze en beweeg of doe meetings staand. Vergeet ook niet de ‘grote’ lunchpauze. Neem echt de tijd voor je boterham en loop een grote ronde in de buitenlucht voor je vitamine zon-inname.

 

Wil je samen verder praten over hoe jij en je collega’s gezond thuis kunnen blijven werken? Neem vrijblijvend contact op!

 

× Hoe kan ik je helpen?