Scroll to top
“Hoe stimuleer ik mijn medewerkers tot gezonder eten en meer bewegen?” Deze vraag krijgen we regelmatig en is misschien ook wel herkenbaar voor jou. Hoe breng je deze goede voornemens in de praktijk? En vooral: hoe houd je ze vol? Tijdens onze workshop ‘Gezond gedrag’ gaan we hier dieper op in. In deze #seppinspireert delen wij vier tips uit de workshop met jou.

1.   Maak een wat-wel-plan

Kies wat je wél wil en focus je niet op wat je niet (meer) wilt. Bedenk jouw nieuwe gewoonte en kies op welke momenten je het gaat inzetten. Bijvoorbeeld: ‘als ik zin heb in chocola, ga ik een rondje lopen, of ‘als ik op het punt sta een ongezonde keuze te maken, drink ik een glas water’.

 

2. Kies korte termijn beloningen

De voordelen van een gezonde levensstijl voel of zie je (helaas) niet na een dag of een week. Pas na langere tijd volhouden, ervaar je de positieve resultaten van een gezonder leven. Je brein is echter wél het beste te motiveren met korte termijn beloningen. Breng daarom je vooruitgang in kaart en beloon jezelf op korte termijn wanneer je je gezonde gewoontes volhoudt. Op die manier leer je ook genieten van gezond gedrag en wie geniet van de inspanning in plaats van enkel het resultaat, houdt zijn gewoonte het langst vol.

3.   Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk

Wilskracht kun je vergelijken met een spier. De wilskracht-spier heb je de hele dag door nodig: om uit je bed te komen, deadlines te halen of je aan je planning te houden. En., zoals elke spier kan ze ook overbelast geraken. Vandaar dat het vaak aan het eind van de dag moeilijk is om je aan je goede voornemens te houden. Maak het jezelf daarom zo makkelijk mogelijk om de nieuwe gewoonte in te oefenen. Pas je omgeving aan zodat je zo weinig mogelijk wilskracht nodig hebt om je nieuwe gewoonte uit te voeren. Wil je de dag starten met een belangrijk project in plaats van je mails? Zorg dan dat je eerst je agenda ziet en dan pas je mails wanneer je Outlook opent. Wil je gezond snacken tussendoor? Zorg dat je de groenten al voorgesneden in de koelkast legt.

4.   Bij de ongewenste gewoonte: geef jezelf meer denktijd

Zorg dat je uit je routine raakt. Kom jij bijvoorbeeld regelmatig in de verleiding om te snoepen? Rek dan de tijd tussen de gedachte ‘Ik heb zin in iets lekkers’ en het moment waarop je ook echt iets in je mond stopt. Dat kun je doen door het snoep op een andere plek te leggen. Dan pas merk je hoe vaak je uit gewoonte bij de oude snoepkast staat. Je kunt nog steeds naar de nieuwe verblijfplek van je snoepgoed gaan, maar je geeft jezelf net iets langer de tijd om na te denken en bewust te beslissen of je wel iets zou eten.

In onze workshop gaan we samen met experts uitgebreider in op gezond gedrag en delen we meer tips & tricks. Wil je onze ‘Gezond gedrag workshop’ ook bij jouw organisatie inzetten? Laat het ons weten, wij vertellen je er graag meer over.
× Hoe kan ik je helpen?