Scroll to top
Daag je grijze massa uit en geef je brein een work-out tijdens onze ‘Houd je brein fit challenge’! Februari staat in teken van ons brein. De hele maand geven wij tips & tricks om jouw mentale vermogen te trainen.

Een fit brein is een brein dat uitgedaagd wordt, zowel lichamelijk als geestelijk. Maar hoe houd je je brein fit? Volgens neuropsycholoog Erik Scherder is het belangrijk nieuwe dingen te doen die uitdagend zijn èn moeite kosten. Wanneer je nieuwe dingen blijft proberen, maken je hersenen nieuwe verbindingen aan. Leer je bijvoorbeeld een muziekinstrument, dan versterk je de hersengebieden die belangrijk zijn voor het verwerken van muziek. Doordat je hersenen actief blijven, werken hersenfuncties zoals het geheugen ook beter.

Dus maak eens een ingewikkelde kruiswoordpuzzel of een sudoku. Ga gamen, lees een boek of leer een nieuwe taal. Leuk weetje: zelfs een tijdlang je tandenpoetsen met je andere hand kan een positief effect hebben.

Doe je mee? Check onze tips hieronder. Let’s go!

Tip 1: Speel een spelletje

Uit onderzoek is gebleken dat je mentaal langer fit blijft door regelmatig je hersenen te prikkelen. Geheugenspelletjes trainen het (korte termijn) geheugen, verbeteren je concentratie, houden je geest scherp en je hersenen fit. Laat je hersenen kraken en doe samen een (online) spelletje. Naast dat je je brein traint, is spelletjes spelen natuurlijk ook gewoon super leuk!

Tip 2: Maak tijd om te dagdromen

In ons drukke leven is er nauwelijks meer tijd voor: dagdromen. Even rustig zitten en je gedachten de vrije loop laten gaan. En dat terwijl dagdromen heel gezond is voor je brein. Uit onderzoek van de Universiteit van Gent blijkt namelijk dat je van dagdromen creatiever en rustiger wordt. Wie af en toe een beetje wegdroomt, kan zomaar een oplossing bedenken voor dat werkprobleem waar je al maanden tegenaan loopt. Bovendien is dagdromen ook belangrijk om dingen te verwerken. Het geeft je de kans om zaken van verschillende kanten te bekijken. Dus pak die verloren momentjes en laat je gedachten even lekker afdwalen.

Tip 3: Schrijf drie lichtpuntjes op

Sluit je dag positief af en schrijf drie lichtpuntjes op. Zo zorg je voor rust in je hoofd en ontspanning. Waar werd je blij van en wat gaf je energie, wat komt er in je op? Er is altijd wel iets, al is het de zon die scheen. Als je dit langer doet, ga je ze vanzelf vaker tijdens de dag zelf zien en beleven. Dit helpt je om letterlijk even stil te staan bij de kleine (en grote) momenten, die het leven leuk en de moeite waard maken.

Tip 4: Maak een tekening

Niets prikkelt je creativiteit en motoriek beter dan met je handen bezig zijn, zoals tekenen of schilderen. De University of Waterloo in Canada onderzocht de invloed van tekenen op je geheugen. Ze vroegen de deelnemers om 30 woorden te onthouden. Zij kregen 40 seconden per woord om het woord op te schrijven of er een simpel tekeningetje van te maken. Het resultaat was dat er twee keer zo veel woorden werden onthouden die waren getekend tegenover de geschreven woorden.

Laat je inspireren door de wereld om je heen en zet het op papier. Het is goed voor je brein! En je hoeft echt niet de nieuwe Rembrandt te worden…

Tip 5: Maak kennis met mediteren

Wist je dat het woord meditatie ‘bewust aanwezig zijn’ betekent? Door te mediteren leer je je brein al z’n aandacht op één iets te richten. Meditatie zorgt voor minder stress, minder slapeloosheid en verkleint de kans op een depressie. Meditatie is dus goed voor je.

Door te bewegen blijven we gezond, kunnen we beter omgaan met stress en leven we langer. Mediteren is net zoals bewegen, maar dan voor een vitaal brein in plaats van een vitaal lijf. Stilzitten op een rustige plek mag, maar is niet nodig. Combineer het eens met wandelen of koken en kijk wat voor jou werkt.

Tip 6: Test je brein in twintig seconden

Uit een Japans onderzoek blijkt dat een simpel testje van twintig seconden genoeg is om te checken of je hersenen gezond zijn. Hoe? Als je moeite hebt om twintig seconden op één been te balanceren kan dat wijzen op een slechte gezondheid van je brein en problemen met je geheugen, taal en aandacht.

Dus kom uit je stoel en test jezelf!

1. Zet je voeten op heupbreedte.
2. Ga op één voet staan. De andere lift je dus omhoog.
3. Houd twintig seconden vast.
4. Zet langzaam je voet weer neer en verplaats je gewicht naar beide voeten.
5. Herhaal met je andere been.

Hoe ging het bij jou? Alles oké of is er werk aan de winkel?

Tip 7: Maak een woordzoeker

Het einde van de ‘Houd je brein fit in februari-challenge’ komt in zicht. Heb jij alle challenges meegedaan? Dan is de kans groot dat je brein nu in topconditie is. Laten we eens kijken hoe snel jij deze woordzoeker kunt oplossen. Let the games begin, veel plezier!

Tip 8: Lees een boek

Last but not least, een voor de hand liggende -maar o zo belangrijke- tip: lees een boek. Als kind leerden we al dat lezen goed voor ons is, en nog steeds komt uit veel onderzoek naar voren hoe belangrijk lezen is. Lezen ontspant, zorgt voor een rijkere woordenschat, is goed voor de sociale ontwikkeling, vermindert het risico op dementie en het traint onze concentratievermogen. Al met al dus een wondermiddel!

Krijg je al zin om bij de boekhandel een goed boek te bestellen of een e-book te downloaden voor op je e-reader? Veel leesplezier!

Heb jij alle challenges meegedaan? Good job! Wil je nog een paar extra tips om mentaal fit te blijven? Lees dan dit artikel.

× Hoe kan ik je helpen?