Vind je gezondheid belangrijk binnen jouw organisatie, en wil je graag met vitaliteit aan de slag, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je op weg. Met deze tien stappen implementeer je een succesvol vitaliteitsbeleid. Lees je mee?
Stap 1: Ambitie is key
Ralph Waldo Emerson, een belangrijke filosoof uit de Amerikaanse geschiedenis, zei ooit: “Without ambition one starts nothing. Without work one finishes nothing”.
Zonder ambitie kom je niet ver. Het opschrijven van je ambities is jouw eerste stap in het behalen van je doel. En zo werkt het ook bij het formuleren van een ambitie voor een succesvol vitaliteitsbeleid. Ambitie vertaald naar een concrete stip op de horizon brengt een organisatie in beweging en zorgt voor ‘alignment’. Medewerkers die ‘aligned’ zijn, voelen zich sterk verbonden en betrokken met een organisatie. Wat wordt jouw ambitie?
Stap 2: Maak vitaliteit onderdeel van je bedrijfsstrategie
Verandering is een constante factor geworden. Heel lang ging het bij organisaties over rust en stabiliteit. Tegenwoordig gaat het juist over flexibiliteit en het vermogen te veranderen. Dit vraagt veel van medewerkers. Vitale en veerkrachtige medewerkers zijn beter in staat met veranderingen om te gaan. Vitaliteit zou daarom altijd een onderdeel van je bedrijfsstrategie moeten zijn. Verleg je focus van een verzuimbeleid naar een vitaliteitsbeleid.
Stap 3: Maak van je ambassadeurs CEO (Chief Energy Officer)
Goed voorbeeld doet volgen. Is er een manager die graag in de natuur is? Of eentje die veel sport? Of iemand die zich graag met gezonde voeding bezighoudt? Benoem ze tot ‘CEO’ (Chief Energy Officer) van je programma, succes gegarandeerd!
Stap 4: De juiste persoon op de juiste plek
Een vitaliteitsbeleid wordt het liefst geïntroduceerd vanuit de directie. Maar vaak blijkt dat door drukke agenda’s het maanden duurt voordat er een plan ligt, laat staan dat er daadwerkelijk iets georganiseerd wordt. Kijk daarom verder! Heb jij iemand aan boord met een duidelijke visie, beslissingsbevoegdheid, budget en tijd? Maak hem/haar chief vitaliteit.
Stap 5: Zoek de juiste partners
Is je ambitie helder, de strategie duidelijk en zijn al je stakeholders aan boord? Dan is het nu tijd om de juiste partners erbij te betrekken. Wil je als bedrijf meer jongeren trekken? Dan is het openen van een inhouse bedrijfsfitnessfaciliteit wellicht een goede optie. Heb je meerdere vestigingen, dan werkt een online programma misschien beter. Kortom, de specifieke situatie van je organisatie vraagt om maatwerkoplossingen. Kies de samenstelling hiervan zorgvuldig. Zo vergroot je je kansen op succes.
Stap 6: Vitaliteitsbeleid vertalen naar KPI’s
Gezonde en gemotiveerde medewerkers helpen je organisatie verder.
Nog maar weinig organisaties hebben duidelijke KPI’s geformuleerd die sturen op een vitale organisatie én vitale medewerkers. Vitaliteit wordt al snel als iets gezien wat lastig in cijfers is om te zetten. Wil je bijvoorbeeld het verzuimpercentage verlagen? In plaats van investeren in verzuim, is het daarbij belangrijk om te investeren in preventie. Denk hierbij aan een health check. Of je kunt een KPI opstellen over het aantal medewerkers dat deel zou moeten nemen aan bepaalde activiteiten. Belangrijk is in ieder geval dat de KPI’s van het vitaliteitsbeleid in lijn liggen met de gekozen strategie van de organisatie.
Stap 7: Maak het sexy en herkenbaar
De branding en communicatie wordt vaak onderschat maar is van essentieel belang.
Eigenlijk is het heel simpel: maak het leuk! Wees niet te belerend. Iedere roker weet dat roken slecht is en stinkt. Maar help, enthousiasmeer en facilitair. Denk in je communicatie aan de juiste tone of voice. Medewerkers zetten de stap om mee te doen zodra ze ontdekken wat er voor hen “inzit”. Iets dat goed voelt heeft geen uitgebreide, onderbouwde argumenten nodig. Iets dat leuk is nodigt uit en blijft hangen.
Stap 8: Communicatie is key
Onderschat de kracht van communicatie niet, want voor een succesvol vitaliteitsbeleid is communicatie essentieel. Het doel is om alle medewerkers te bereiken en vitaliteit een onderdeel laten worden van je bedrijfscultuur. Denk dus goed na over welke kanalen je hiervoor in kunt zetten en werk hierin samen met je collega’s van de communicatieafdeling. Zo kun je samen een communicatiejaarplan opstellen, zodat je op tijd weet wat wanneer gecommuniceerd wordt. En welke middelen zet je in om je boodschap over te brengen? Wees creatief, er is online èn offline genoeg mogelijk. Laat in ieder geval bij de kick-off van het beleid de communicatie door de directie doen. Op die manier wordt het belang ervan benadrukt. Go for it!
Stap 9: Klaar voor de start? Af!
Yes! Je hebt alle stappen doorlopen; je hebt een ambitie uitgesproken ‘check’, vitaliteit onderdeel van je bedrijfsstrategie gemaakt ‘check’, een team met ambassadeurs gecreëerd en de juiste positie gegeven ‘check’, partners gevonden ‘check’, KPI’s bepaald ‘check’ èn je hebt gewerkt aan de branding en juiste tone of voice met je communicatie ‘check’.
Dit betekent maar één ding, je bent er helemaal klaar voor! Nu is het gewoon een kwestie van beginnen. Wees daarom niet bang om fouten te maken. Leer ervan, je kunt ondertussen altijd finetunen als dat nodig is. Kaar voor de start? Af!
Stap 10: Evalueren en bijsturen
En zo komen we bij de allerlaatste tip voor een succesvol vitaliteitsbeleid. Deze stap wordt regelmatig overgeslagen maar is wel een belangrijke: evalueren en bijsturen.
Inmiddels ben je gestart en heb je misschien al wel de eerste activiteiten achter de rug. Kom met je team een keer per kwartaal bij elkaar en evalueer wat goed ging en waar nog extra aan gewerkt mag worden. Door deze kennis en informatie bij elkaar te brengen, ontstaat er meer samenwerking en betrokkenheid. Waar je in het begin misschien nog in hebt gezet op verlaging van het ziekteverzuim, zal na verloop van tijd de focus meer op preventie en amplitie komen te liggen. Succes!
Wij hopen je met deze stappen op weg te helpen. Kom je er niet uit, heb je behoefte aan hulp of wil je gewoon eens sparren, laat het ons gerust weten. Ook met het opzetten van een vitaliteitsbeleid helpen je graag.