Scroll to top

Het binden en boeien van goede medewerkers is enorm belangrijk. Gezonde, gemotiveerde en competente medewerkers is wat je als organisatie graag wilt, maar dit is geen vanzelfsprekendheid. Hier komt het belang van duurzame inzetbaarheid om de hoek kijken. Gelukkig nemen steeds meer organisaties dit onderwerp serieus en maken van vitaliteit een prioriteit. Zo ook onze klant Kaemingk, een verrassend internationaal bedrijf met als passie alle continenten afreizen om de mooiste, meest originele en creatieve decoratieartikelen voor huis en tuin te vinden. Wij vroegen Lieke Beusink, HR-officer, wat duurzame inzetbaarheid voor hen betekent en welke rol dit thema binnen Kaemingk speelt.

 

Kaemingk omarmt vitaliteit met als doel ‘Fit for all seasons’. Waarom vinden jullie duurzame inzetbaarheid belangrijk?

Lieke: “Kaemingk is een korte tijd snel gegroeid met medewerkers die werken in verschillende disciplines: verkoop, inkoop, decoratieteam, marketing, ondersteunende afdelingen en in de logistiek. Er worden veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Al deze verschillende type werkzaamheden en het seizoensmatige karakter van de organisatie hebben een andere belasting op de individuele medewerker. Omdat we verwachten nog jaren met succes ons vak uit te mogen oefenen, is het belangrijk focus te houden op duurzame inzetbaarheid.

Kaemingk is daarnaast een jong, internationaal en dynamisch bedrijf. We gaan altijd voor het beste resultaat. Op de arbeidsmarkt willen we graag in contact komen met de doelgroep die dat aanspreekt. Deze positieve, gezonde en fitte uitstraling is een onderscheidend element dat helpt bij het aantrekken van toekomstige medewerkers.”

 

Wat doen jullie binnen Kaemingk aan duurzame inzetbaarheid/vitaliteit?

Lieke: “Elke 2 jaar organiseren wij een (vrijwillige) PMO. Daarnaast hebben we een jaarlijks terugkerend – variërend en inspirerend – vitaliteitsprogramma om medewerkers aan te zetten tot een gezonde leefstijl, meer bewegen en tot meer zelfinzicht en handvatten bij kwantitatief en kwalitatieve werkbelasting.

We doen dit onder de noemer ‘Fit for all seasons’ en hierbij richten we ons met name op 4 pijlers: mentale weerbaarheid, rust en herstel, voeding en fysieke activiteiten.

Zo hebben we informatieve lunchlezingen georganiseerd, hebben collega’s diverse sporten uit kunnen proberen, motiveren we vaker de fiets te pakken, wordt er fruit verstrekt in onze magazijnen als gezond tussendoortje en zitten we momenteel midden in onze tweede stappentellerchallenge.”

 

Dat klinkt goed! Wat willen jullie hiermee bereiken?

Lieke: “Het wordt steeds ingewikkelder om volledig inzicht te houden in de relatie tussen de belasting van het werk enerzijds en een blijvende gezondheid en vitaliteit van medewerkers anderzijds. Juist als het bedrijf in korte tijd snel is gegroeid is het van belang om een organisatiecultuur te houden waarin werkbelasting, werkbeleving (fit aan het seizoen beginnen) en gezondheid (mentaal en fysiek) samengaan. Kortom: door het hebben of bevorderen van vitale medewerkers ontvang je output zoals we dat – samen- verwachten.

Het belang van gezond, vitaal en productief ouder worden is groot voor medewerker én bedrijf. Het bevorderen van de gezondheid van de medewerkers en hun werkbeleving is daarom ook een structureel onderdeel van het beleid van Kaemingk.”

 

Tot slot Lieke, zien jullie resultaat van jullie inspanningen en zo ja hoe? 

Lieke: “We zien dat ons programma leeft binnen de organisatie. Er is altijd veel animo voor deelname aan een PMO, er is een echte competitiestrijd tijdens onze stappentellerchallenge en we zien dat collega’s bewuster omgaan met onder andere voeding, bewegen en actief vragen stellen aan HR en bedrijfsarts om gezonder te leven en te werken.”

 

Week van de Duurzame Inzetbaarheid

Deze week is het de Week van de Duurzame Inzetbaarheid. Al sinds 2014 verstrekt het Europees Sociaal Fonds subsidies aan bedrijven die hier werk van willen maken. Dit betekent het gemotiveerd, gezond en productief houden van medewerkers.

 

Ook aan de slag met duurzame inzetbaarheid?

Een bedrijf dat dit belangrijk vindt heeft net een streepje voor op anderen die dat niet doen. Neem gerust eens contact met ons op, of kom (online) langs voor een kop koffie, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

× Hoe kan ik je helpen?