Scroll to top

De avondklok komt eraan. Waar we eind 2020 nog reikhalzend uitkeken naar 2021, het jaar waarin we weer onbezorgd samen kunnen zijn, wordt het nu steeds moeilijker perspectief te blijven zien. Een test voor onze veerkracht en psychologen maken zich dan ook grote zorgen over onze (mentale) gezondheid. Gz-psycholoog Najla Edriouch zegt hierover: “Zo’n avondklok kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Elke keer als we denken dat het beter wordt, komt er weer een klap” (bron: Parool).

Hoe zorg je dat je fit en vitaal blijft? Positief blijven en je richten op de dingen waar je wèl invloed op hebt, helpt je door deze periode heen. En met wat creativiteit is het zeker mogelijk je (mentaal) op te laden en wat extra vitamine D tot je te nemen. In deze #seppinspireert geven we jou tips. Lees je mee?

Begin je dag eerder

Wie na het werk nog moet koken en de kinderen naar bed moet brengen, heeft een uitdaging om nog voor 21.00 uur een frisse neus te halen. Probeer je schema aan te passen. Begin eerder met je dag en vervroeg je lunch. Blijf niet achter je bureau zitten in de pauze, maar maak een wandeling. Een half uurtje is al genoeg om je beter te voelen en je pakt gelijk wat extra vitamine D mee.

De ochtendstond…

De zon komt in de winter wat later op, maar is niet minder mooi. Maak een vroege wandeling en voel de dag ontwaken. Voeg nog wat extra positieve energie toe met de 100% Inspiratiepodcasts van Thijs Lindhout. Gegarandeerd dat je lekkerder aan je (werk)dag begint. Stop als dat kan om 16.00 uur met werken. Dan kun je bijvoorbeeld nog bij iemand op bezoek of een boodschap doen buiten het spitsuur in de supermarkt. Dat is binnen de regels en zorgt ervoor dat je toch nog sociale interacties hebt.

Vitamine ‘S’

Er zijn genoeg andere mogelijkheden om contact te houden met de mensen om je heen. Dit is een basisbehoefte die iedereen nodig heeft volgens Paul van Lange, hoogleraar psychologie aan de VU. “Vitamine-S, sociaal contact, is onmisbaar,” (bron: Parool).

Van Lange deed onderzoek naar interacties tussen mensen en weet dat deze onmisbaar zijn. “Er is een sterk verband tussen sociaal contact en mentaal welbevinden, niet vereenzamen en niet somber raken. Je kunt stellen dat voor een gezond leven sociale ontmoetingen zo goed als onmisbaar zijn.”

Juist daarom adviseert de hoogleraar om niet direct alles af te zeggen, maar te kijken hoe je mensen kunt ontmoeten binnen de geldende regels. Een buurman die alleen woont, een tante die slecht ter been is? Neem ze een uurtje mee naar buiten voor een wandeling of een koffietje to go op een bankje in de winterzon.

Gebruik het weekend voor een langere of intensievere workout. Van een stuk fietsen of skeeleren krijg je een fijne energy-boost. Of vraag een vriend of vriendin mee naar het bos om je samen in het zweet te werken tijdens een bootcamp-workout.

Rust, reinheid en regelmaat

In de tijd waarin je oma haar kinderen grootbracht, waren rust, reinheid en regelmaat al de pijlers van de opvoeding. In deze crisistijd zijn de 3 R’en nog steeds belangrijk om een optimale gezondheid op te bouwen.

Het is van belang om de regie te nemen en vooral niets uit te stellen, zegt hoogleraar Van Lange. “Rust, reinheid en regelmaat zijn de basis in onzekere, chaotische tijden. Zorg ervoor dat je elke dag op een vaste tijd gaat wandelen. Bijvoorbeeld na de lunch en spreek met jezelf af dat je tijdens de wandeling een vriend of vriendin belt”. Maak een kletspraatje en lach. We weten allemaal dat lachen gezond is.

Van Lange: “Blijf op zoek naar positief contact met anderen. Anders kun je in een neerwaartse spiraal terechtkomen van minder energie en minder zin om iets te ondernemen.”

Laat de hond van je buren uit

Een fijne uitsmijter tot slot. Geen hond? Geen nood, laat de hond van je buren uit. Komen de muren na 21:00 uur écht op je af en wil je graag even een ommetje maken? App de buren en vraag of hun maatje nog een rondje mag lopen.

En het belangrijkste, weet dat er altijd licht aan het einde van de tunnel is. Samen komen we hier doorheen!

× Hoe kan ik je helpen?