Scroll to top

Bijna 25 procent van de Nederlanders (25+) heeft last van slaapproblemen (bron CBS). Het overgrote deel haalt de aanbevolen slaapduur van 7-9 uur per nacht wel, maar hebben moeite met het (niet) in slaap vallen en doorslapen met als gevolg niet uitgerust wakker worden. Dat is een serieus probleem, want slaapgebrek leidt tot verminderde concentratie, een slecht humeur en intense vermoeidheid. Slaap is dus ontzettend belangrijk voor je! Zie slaap als een dagelijks terugkerende toestand waarin je lichaam en geest tot rust komen doordat de spieren zich ontspannen. Je laadt letterlijk en figuurlijk op, want tijdens de slaap vult je voorraad glycogeen weer bij, wat weer zorgt dat je genoeg energie hebt voor de dag. 

Ook houdt slaap ons brein gezond. De hele dag worden je zintuigen bewust en onbewust geactiveerd. Die informatie moet allemaal verwerkt worden in de hersenen. Dat gebeurt ’s nachts, als we slapen: hersenverbindingen (synapsen) van herinneringen die niet zo belangrijk voor ons zijn (bijvoorbeeld dat je kop koffie die dag rood was) worden dan afgebroken en belangrijke dingen (de buurvrouw die bevallen is) krijgen juist een plekje in ons langetermijngeheugen. Ons brein is dus een soort computer die opgeschoond wordt in de nacht, om weer ruimte te creëren in ons geheugen voor nieuwe dingen.

Voor een gezonde body en mind is slaap dus essentieel. Ook om gezond ouder te worden is investeren in een goede nachtrust belangrijk. Het vermindert het risico op bijvoorbeeld obesitas, depressies, hart- en vaatziekten en alzheimer. Trouwens… je voelt je er op latere leeftijd niet alleen beter bij, je ziet er daardoor ook nog eens jonger uit: win-win situatie! 😉

PS, leuk weetje: wist je dat je langer zonder eten kunt dan zonder slaap om te blijven leven?

× Hoe kan ik je helpen?