“Ik denk toch wel dat dit de vraag is die mij dit jaar het meest gesteld is. En ik ben nog steeds heel blij dat ik hier een positief antwoord op kan geven. Al was ik daar toen ik begin maart voor de tv zat, helemaal nog niet zo zeker van. Mijn maag draaide letterlijk om toen de minister-president de intelligente lockdown aankondigde. Ik was gewend aan een volle agenda, een clinic hier, een training daar en ’s avonds nog een offerte uitwerken. Na de aankondiging volgden de telefoontjes van opdrachtgevers; evenementen werden uitgesteld, offertes op de lange baan geschoven. Vooral in die eerste periode stelden de meeste werkgevers even andere prioriteiten dan aandacht voor vitaliteit.
Ook in mijn eigen team bestond onzekerheid, krijg ik nog wel salaris? Ik kan niet anders zeggen dat het hebben van een financiële buffer om de eerste klappen op te vangen een must is. We moesten ons vijfjarig bestaan nog vieren, jarenlange opgebouwde reserves hadden wij ook niet. Maar wat kon er nog wel? Mijn team bestaat uit creatievelingen, we hebben online de koppen bij elkaar gestoken, met als resultaat het ene plan na het andere. De energie vloeide terug, zo begonnen we met een gratis stappenchallenge voor bedrijven. Want bewegen was door al dat thuiswerken nog belangrijker dan ooit tevoren.
Dat was ook het moment waarop werkgevers dat inzagen. Niet alleen de vraag hoe houd ik mijn medewerkers in beweging, maar hoe blijven we met elkaar in verbinding, werd belangrijk. Vitaliteit leek tot corona voor sommigen een ‘nice to have’, maar nu alles anders was blijkt het een ‘need to have’. Dat inzicht zorgde voor nieuwe ideeën en plannen; van online yoga, mindfulness walks en digitale platforms om medewerkers met elkaar te verbinden en in beweging te blijven. We hebben meerdere gave hybride vitaliteitsfestivals georganiseerd, met deels online en deels live activiteiten. Dit hadden we zonder corona misschien wel nooit ontdekt. Medewerkers komen op een leuke, ontspannen manier weer in contact met elkaar, werken aan hun fysieke en mentale gezondheid. En ook nog eens op elke denkbare internationale plek.
We hebben veel geleerd, ook voor de toekomst. Want in de periode van mei tot september hebben we heel wat activiteiten georganiseerd binnen de geldende coronamaatregelen. Ik ben van nature sterk optimistisch, en nogmaals werd het heel duidelijk dat het belangrijk is om te kijken naar wat wel kan en niet alleen naar wat er niet kan. Sommige dingen kunnen echt niet, maar staar daar niet blind op. Er is vast wel iets dat wel kan. Onze opdrachtgevers reageerden gelukkig net zo enthousiast als wij, een digitaal platform met offline en online activiteiten op gericht op verschillende aspecten van vitaliteit brengt medewerkers in beweging en meer in verbinding met elkaar. We hebben geleerd dat flexibiliteit en veerkracht belangrijke eigenschappen zijn die je als medewerker of als leidinggevende kunt trainen.
Dus op de vraag of ik nog wel genoeg te doen had volgde vaak dit verhaal. Nu we het licht aan het einde van de tunnel zien, zie ik alleen nog maar meer mogelijkheden voor bedrijven om aan de slag te gaan met vitaliteit. Het afgelopen jaar was een proeftuin voor wat werkt en wat niet. Door het vertrouwen van onze klanten heeft Seppworks in 2020 een mooie groei doorgemaakt en daar ben ik trots op. We hebben nieuwe collega’s verwelkomd en zijn verhuisd naar een groter pand. Samen zijn we er klaar voor om op iedere vitaliteitsvraag een passend antwoord te geven”.